zondag 11 mei 2014

Photo Challange dag 10; dieet / gewicht

Photo Challange dag 10;
dieet / gewicht.

Mijn dieet bestaat uit energie en eiwit verrijkt.

De stoornis van de alvleesklier veroorzaakt voornamelijk stoornissen in de vetvertering. Door deze verteringsstoornissen en doordat het lichaam van een Cystic Fibrosis patiënt voortdurend strijd levert tegen luchtweginfecties, is bij Cystic Fibrosis een energieverrijkt dieet noodzakelijk. Dit dieet kan soms oplopen tot meer dan 150% van de normale voeding. Het gebruik van verteringsenzymen bij alle maaltijden is door de gestoorde vertering noodzakelijk dat wordt ook wel Creon of Pancrease genoemd, evenals dagelijks gebruik van extra vitaminen, ik heb;
- Vitamine K
- Vitamine AD
- Vitamine D
- Vitamine E
In sommige gevallen kan zelfs het energieverrijkt dieet niet voldoen aan de hoge calorische behoefte. Energiegeconcentreerde dieetpreparaten wat voor mij duidt op Nutridrink (3 a 4 pakjes per dag) en zelfs nachtelijke sondevoeding kunnen in dergelijke gevallen uitkomst bieden. Als ik sondevoeding gebruik, gebruik ik TwoCal, dat zijn 2000kcal in 1000ml.

Wat betreft mijn gewicht zit het nu wel goed. Ik ben 167cm en ik ben 60kg. Vorig jaar woog ik 52, en ben sinds ik insuline spuit voor diabetes in een half jaar 8kg aangekomen.

#CysticFibrosisAwareness

Geen opmerkingen:

Een reactie posten